امتحان مزاولة المهنة للأطباء في مصر Egyptian Medical License Exam | EMLE ، امتحان موحد لخريجي كليات الطب في مصر للحصول علي ترخيص مزاولة مهنة الطب في مصر.


46F34E06 E077 4DA4 917D AA840EB2E00A


قبل كدة كان النظام انك بتتخرج من الكلية و تخلص سنة الامتياز و تقدم ورقك للحصول علي ترخيص مزاولة المهنة و القيد بنقابة الاطباء مباشرة بدون اي امتحانات او حاجة تانية ،، و الحقيقة ان الكلام علي امتحان مزاولة المهنة كان من فترة كبيرة الي ان تم اقراره نهائيا بقانون رقم ١٥٣ لسنة ٢٠١٩ ، و ان تطبيقه يكون علي كل خريجي كليات الطب في مصر بداية من دفعة سبتمبر ٢٠١٩



و بالتالي الامتحان دة اجباري للحصول علي ترخيص مزاولة مهنة الطب في مصر و مجرد ما تخلص سنة الامتياز مش هتقدر تشتغل ف اي حاجة الا لما تنجح في الامتحان.


نظام امتحان مزاولة المهنة للاطباء في مصر


الامتحان هيكون امتحان موحد علي مستوي الجمهورية بنظام ال MCQ و عبارة عن 150 سؤال لمدة ٣ ساعات و علي يوم واحد ، و الامتحان دة هيكون مرتين في السنة سبتمبر و فبراير .
الامتحان للمصريين فقط سواء كنت خريج جامعة مصرية او جامعة اجنبيه خارج مصر.
و الامتحان بنظام النجاح و الرسوب مش بالتقدير .
يتم القيد لمدة 5 سنوات قابلة للتجديد لمدة مماثلة

و دة ينقلنا لسؤال مهم جدا : ايه الوضع لو منجحتش في الامتحان دة !؟
ببساطة خالص هتفضل طبيب امتياز تحت التدريب لحد ما تنجح في الامتحان للحصول علي ترخيص مزاولة المهنة ، و هيتم تأجيل تجنيدك وتفضل تحت التدريب لحد ما تنجح او توصل سن ٢٩ سنة ايهما اولا.
و حتي الان مفيش اي كلام او معلومات عن عدد المرات المسموح ليك الدخول للامتحان.

الامتحان 150 سؤال متقسمين ( 29 سؤال باطنة عامة ، 29 جراحة عامة ، 29 اطفال ، 29 نسا ، 29 طوارئ ) و الباقي اسئلة عن الصحة العامة و الانفكشن.

يتم اضافة درجات الإمتحان للمجموع التراكمي و سوف يؤخذ بعين الاعتبار عند التنسيق فى التكليف و التوزيع على هيئات و مستشفيات وزارة الصحة و السكان



Exam Content and study materials


مصادر المذاكرة لامتحان مزاولة المهنة للاطباء في مصر



دي كانت معلومات سريعة عن امتحان مزاولة المهنة للاطباء في مصر ٫ وسيتم تحديث البوست باستمرار
 
التعديل الأخير: