Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!
السلام عليكم ،

كنت فى توبيك سابق اتكلمت عن كل ما تحتاج معرفته عن السفر و العمل كطبيب حكومى فى الإمارات
و اتكملت عن مميزات السفر و العمل فى الإمارات للأطباء وعن التطور الطبى المستمر و فرص العمل المحترمة هناك

دة بالإضافة الى الرواتب المرتفعة و الدخل الجيد اللى بيكفل ليك و لأسرتك حياة كريمة جدا الحمد لله ..
متوسط رواتب الأطباء فى الامارات العربية المتحدة
تكاليف المعيشة فى الإمارات العربية المتحدة

و كنت اتكلمت ان حضرتك علشان تشتغل كطبيب فى مؤسسات حكومية فى الامارات فانت هتكون محتاج ترخيص مزاولة المهنة فى الامارات.. وفـ الامارات التراخيص بتختلف على حسب الامارة و المكان اللى هتشتغل فيه و عندك ( HAAD, DHA, DHCC, and MOH ) و اتكلمنا عنه بـشكل مفصل

و علشان كدة بدأنا نجمع معلومات أكتر عن الإمتحانات و مصادر المذاكرة المختلفة اللى هتفيدك بشكل كبير باذن الله فى النجاح و الحصول على الرخصة الطبية لدولة الإمارات.. أسئلة برومترك الامارات
## - اغلب المصادر باذن الله بناءاً على تجارب و خبرات عدد كبير من الأطباء اللى موجودين فى الامارات حاليا و اجتازوا الامتحانات بنجاح الحمد لله، بالإضافة الى اكتر الماتيريال المرشحة من عدد كبير من الأطباء على السوشيال ميديا..

متنساش تشوف المصادر هنا هتفيدك جدا

مصادر المذاكرة لامتحانات الرخصة الطبية لدولة الإمارات،HAAD, MOH, DHA and DHCC

1 - كتاب Master the Boards USMLE Step 2 CK

من أكثر الكتب المرشحة للمذاكرة و التحضير لامتحانات HAAD, MOH, DHA and DHCC
Master the Boards USMLE Step 2 CK PDF Free Download

2 - كتاب Umm Al-Qura University SLE Questions

من الكتب الممتازة جداً و اللى هتساعدك بشكل كبير و دة لانه مجمع اكتر و اشهر الأسئلة اللى بتتكرر فى الامتحانات فى شباتر كتير
  1. Cardiology
  2. Pulmonology
  3. Gastroenterology
  4. Neurology
  5. Nephrology
  6. Endocrinology
  7. Rheumatology
  8. General Surgery
  9. ENT
  10. Ophthalmology
  11. Dermatology
  12. Family and Community Medicine
  13. Basic Medicine
  14. Obstetrics and Gynecology
  15. Pediatrics
  16. Orthopedics
  17. Psychiatry
تحميل كتاب Umm Al-Qura University SLE Questions
Download UQU SLE 3rd Corrected Explained Taibah Uni Interns pdf

3 - USMLE Step 2CK Question Banks

اى مصادر اسئلة مجمعة خاصة بـ USMLE Step 2 CK هتكون مفيدة جداً ليك فى التدريب و تحاول تدرب نفسك منها على اد ما تقدر.

4 - كتاب First Aid for the USMLE Step 2 CK

من الكتب التى لا غنى عنها ايضا للمذاكرة و التحضير لامتحانات HAAD, MOH, DHA and DHCC

تحميل كتاب First Aid for the USMLE Step 2 CK

دى كانت المعلومات و المصادر اللى حاولنا نوفرها ، ان شاء الله تكون مفيدة و باذن الله اى داتا جديدة سيتم اضافتها للتوبيك ...

بالتوفيق ،،،

المرفقات

39.1 KB · المشاهدات: 32,112
  • 3rd edition UQU last touch .pdf
    9.5 MB · المشاهدات: 2,854
التعديل الأخير:
و ده الكتاب الي ذاكرت منه و حاطه فيه اضافات او Notes بس طبعا الكتاب ده نسخة 2015 فالأفضل انكم تذاكروا من نسخة احدث و انا حاحاول ابحث عن النسخة الأحدث و اضيفها هنا ان شاء الله وده لينك الكتب

Download Step USMLE Step pdf

.. بالتوفيق للجميع :)
المصدر ده كويس للمارس العام ؟

لو سمحت بعد اذن حضرتك انا اخصائى عيون معى زمالة مصرية هل هازاكر كل الكتب دى ولا ما يخص العيون فيها بس ولا ابدا ازاى ولو ممكن ايميل حضرتك او اى حد يرغب فى المساعدة ... شكرا جزيلا

لو سمحت بعد اذن حضرتك انا اخصائى عيون معى زمالة مصرية هل هازاكر كل الكتب دى ولا ما يخص العيون فيها بس ولا ابدا ازاى ولو ممكن ايميل حضرتك او اى حد يرغب فى المساعدة ... شكرا جزيلا

الامتحانات دى خاصة بالحصول علي ترخيص مزاولة المهنة هناك ملهاش اي علاقة بالتخصص ،،

و ده الكتاب الي ذاكرت منه و حاطه فيه اضافات او Notes بس طبعا الكتاب ده نسخة 2015 فالأفضل انكم تذاكروا من نسخة احدث و انا حاحاول ابحث عن النسخة الأحدث و اضيفها هنا ان شاء الله وده لينك الكتب

Download Step USMLE Step pdf

.. بالتوفيق للجميع :)
دي الطبعة الخامسة الأحدث من الكتاب
Step-Up to USMLE Step 2 CK [ 5th Edition ]

عودة
أعلى