Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!
طيب عشان اقدم عليها أعمل ايه ؟ قصدى على الاجراءات اللى المفروض اعملها بغض النظر عن المذاكرة طبعا

التعديل الأخير:
ايه فايدة المعادلة الامريكية لو مش هسافر اشتغل ف امريكا؟ يعني زي الزمالة البريطانية ممكن تتعادل بماستر في مصر؟
وهل بيشترط فيها سنوات تدريب في امريكا ولا فقط بنسافر امريكا للامتحان؟

ايه فايدة المعادلة الامريكية لو مش هسافر اشتغل ف امريكا؟ يعني زي الزمالة البريطانية ممكن تتعادل بماستر في مصر؟
وهل بيشترط فيها سنوات تدريب في امريكا ولا فقط بنسافر امريكا للامتحان؟

حرام جدا لو حد اخد المعادلة الامريكية علشان يكمل ف مصر ،،لان المعادلة الامريكية تعتبر حاليا اقوي شهادة طبية و تقدر بيها تشتغل ف اماكن كتير برا مصر و مش شرط امريكا

و بيكون هناك فترة تدريب في امريكا

دكتور محمود جزاك الله حيرا عن العمل ده وعاوزين معلومات عن فرص سفر الاطبا لبلدان غير الخليج اخبارها ايه؟

انا 2 طب وداخلة 3 حاليا حبة اعرف هو انا ممكن أبدأ احضرها حاليا؟!
وحبة اسأل هو لازم ادفع التكاليف اول ما ابدأ ولا قبل ما اكون داخلة الامتحان ؟!

انا 2 طب وداخلة 3 حاليا حبة اعرف هو انا ممكن أبدأ احضرها حاليا؟!
وحبة اسأل هو لازم ادفع التكاليف اول ما ابدأ ولا قبل ما اكون داخلة الامتحان ؟!

ممكن حضرتك تبداي تذاكري و تمتحني ف اي وقت
لكن يفضل بعد تالتة ان شاء الله
و التكاليف هتكون الكتب الدراسية اثناء المذاكرة
و باقي التكاليف مع الامتحانات

انا اولى طب النظام الجديد وخلصت يوم ١٥-٧ اللي فات دا وعايزة ابدأ في usmle ابدأ اذاكرلها ازاي ف الاجازة؟ازاي اقسم بين كل المواد بتاعتها؟ و في الدراسة هوفق مابين مذاكرة usmle و مذاكرة الكلية ؟ وجزء الorgan systems دا بالظبط عبارة عن ايه؟ عشان مش عارفة ايه الكتب اللي ممكن تتذاكر له هل دا من حيث الاناتومي ولا هستولوجي ولا باثولوجي ولا فسيولوجي ولا لأ ؟مع العلم ان السنة دي خدت خلفية عن كل مواد step 1 فهبقى مستوعبة ان شاء الله .

عودة
أعلى