Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!
لو بدأت اذاكر بعد تانية الكتب الخاصة بالمواد اللى اخدتها على ما اخلص 3 وبعدين اخلص باقي كتب المرحلة الاولي !؟ دي خطوة كويسة ولا أأجلها شوية ؟!

طيب أنا ثانوية دفعة 2016 ورايحة سنة 3 وبفكر امتحن بعد 3 باذن step1 >> امتحان ولا هيبقى فيها مخاطرة :(( أنا بدرس في جامعة odessa national medical university في أوكرانيا

فكرة الامتحان بدري بالنسبة لنا ف مصر ان الدراسة اول ٤ سنين تقريبا شبه اكاديمية
فممكن يكون فيه بعض الصعوبة في مذاكرة المعادلة

فحضرتك ممكن تقيمي الامر بالنسبة لك وتجربي تبدأي مذاكرة
لو الامور ميسرة و ماشية يبقي تمام ان شاء الله
اهم حاجة متبقاش علي حساب مذاكرتك الدراسية للجامعة

لو بدأت اذاكر بعد تانية الكتب الخاصة بالمواد اللى اخدتها على ما اخلص 3 وبعدين اخلص باقي كتب المرحلة الاولي !؟ دي خطوة كويسة ولا أأجلها شوية ؟!

من وجهة نظري المتواضعة انك تأجلها شوية
لانك هتلاقي صعوبة شوية ف مذاكرة usmle وانت معندكش خلفية او معلومات كاملة
لان المذاكرة للمعادلة مذاكرة postgraduate مبنيه انك عندك اساس ومعلومات
كمان ممكن تاثر علي دراستك الجامعية

دي وجهة نظري و كمان من خلال تجارب ناس كتير

من وجهة نظري المتواضعة انك تأجلها شوية
لانك هتلاقي صعوبة شوية ف مذاكرة usmle وانت معندكش خلفية او معلومات كاملة
لان المذاكرة للمعادلة مذاكرة postgraduate مبنيه انك عندك اساس ومعلومات
كمان ممكن تاثر علي دراستك الجامعية

دي وجهة نظري و كمان من خلال تجارب ناس كتير
تمام .. متشكر جدا ^^

فكرة الامتحان بدري بالنسبة لنا ف مصر ان الدراسة اول ٤ سنين تقريبا شبه اكاديمية
فممكن يكون فيه بعض الصعوبة في مذاكرة المعادلة

فحضرتك ممكن تقيمي الامر بالنسبة لك وتجربي تبدأي مذاكرة
لو الامور ميسرة و ماشية يبقي تمام ان شاء الله
اهم حاجة متبقاش علي حساب مذاكرتك الدراسية للجامعة
هو أنا عندي بعد سنة 3 بإذن الله امتحان كروك على أول 3 سنين وهو امتحان مهم لأن اللي مش بينجح في ال3 محاولات بيتفصل من الجامعة فالمفروض أذاكر .. بس أنا اللي مخوفني أني قريت كتير عن الإعلان بخصوص 2023 وكدة.. فمهما عملت صعب أمتحن ستيب 1 و 2 قبل 2023 فخايفة من أني أخاطر بالفلوس كمان حضرتك فاهم قصدي؟؟

هو أنا عندي بعد سنة 3 بإذن الله امتحان كروك على أول 3 سنين وهو امتحان مهم لأن اللي مش بينجح في ال3 محاولات بيتفصل من الجامعة فالمفروض أذاكر .. بس أنا اللي مخوفني أني قريت كتير عن الإعلان بخصوص 2023 وكدة.. فمهما عملت صعب أمتحن ستيب 1 و 2 قبل 2023 فخايفة من أني أخاطر بالفلوس كمان حضرتك فاهم قصدي؟؟

موضوع ٢٠٢٣ دة مش معناه ان المعادلة هتتلغي
لا هو بس المشكلة ان بعض الجامعات هيكون مش معترف بطلابها بالنسبة للمعادلة
يعني جامعة حضرتك ف اوكرانيا هل هيكون معترف بيها و لا لا
ECFMG | Initiatives Accreditation Requirement

موضوع ٢٠٢٣ دة مش معناه ان المعادلة هتتلغي
لا هو بس المشكلة ان بعض الجامعات هيكون مش معترف بطلابها بالنسبة للمعادلة
يعني جامعة حضرتك ف اوكرانيا هل هيكون معترف بيها و لا لا
ECFMG | Initiatives Accreditation Requirement
سؤال أخير طيب لو سمحت.. أنا هعرف ازاي وامتى الجامعة هتنطبق عليهها الشروط وهتون معتمدة ومعترف بيها ولا لأ؟؟ ولو حد امتحن ستيب 1و2 مثلا والجامعة مش معتتمدة مش هيقدر يكمل ولا ايه

سؤال أخير طيب لو سمحت.. أنا هعرف ازاي وامتى الجامعة هتنطبق عليهها الشروط وهتون معتمدة ومعترف بيها ولا لأ؟؟ ولو حد امتحن ستيب 1و2 مثلا والجامعة مش معتتمدة مش هيقدر يكمل ولا ايه

افضل حاجة تسالي ف الجامعة عندك ...ولو بداتي ف المعادلة تقدري تكملي عادي ان شاء الله

انا طالب مخلص سنة اولي لسه ، و كنت سمعت كلام كده عن ان المعادلة الامريكية مبئتش للي ف سني و انها خلاص اخرها خريجي 2023 يعني مينفعش امشي فيها
هل الكلام ده صحيح و لا ايه ؟
😅نفس الحظ.. تب بالنسبة للمعادلة البريطانية ؟؟مستمرة ولا هتتلغي ؟

عودة
أعلى