ما هى المعادلة الامريكية USMLE

قد يهمك ايضاً !

Dr/ Mohamed Kamal

طيب عشان اقدم عليها أعمل ايه ؟ قصدى على الاجراءات اللى المفروض اعملها بغض النظر عن المذاكرة طبعا

التعديل الأخير:

daliaelsherbeni

ايه فايدة المعادلة الامريكية لو مش هسافر اشتغل ف امريكا؟ يعني زي الزمالة البريطانية ممكن تتعادل بماستر في مصر؟
وهل بيشترط فيها سنوات تدريب في امريكا ولا فقط بنسافر امريكا للامتحان؟

MaHmOuD MyStErO

Administrator
طاقم الإدارة
Team Member
ايه فايدة المعادلة الامريكية لو مش هسافر اشتغل ف امريكا؟ يعني زي الزمالة البريطانية ممكن تتعادل بماستر في مصر؟
وهل بيشترط فيها سنوات تدريب في امريكا ولا فقط بنسافر امريكا للامتحان؟
حرام جدا لو حد اخد المعادلة الامريكية علشان يكمل ف مصر ،،لان المعادلة الامريكية تعتبر حاليا اقوي شهادة طبية و تقدر بيها تشتغل ف اماكن كتير برا مصر و مش شرط امريكا

و بيكون هناك فترة تدريب في امريكا

tamer299

دكتور محمود جزاك الله حيرا عن العمل ده وعاوزين معلومات عن فرص سفر الاطبا لبلدان غير الخليج اخبارها ايه؟

menna sam

انا 2 طب وداخلة 3 حاليا حبة اعرف هو انا ممكن أبدأ احضرها حاليا؟!
وحبة اسأل هو لازم ادفع التكاليف اول ما ابدأ ولا قبل ما اكون داخلة الامتحان ؟!

MaHmOuD MyStErO

Administrator
طاقم الإدارة
Team Member
انا 2 طب وداخلة 3 حاليا حبة اعرف هو انا ممكن أبدأ احضرها حاليا؟!
وحبة اسأل هو لازم ادفع التكاليف اول ما ابدأ ولا قبل ما اكون داخلة الامتحان ؟!
ممكن حضرتك تبداي تذاكري و تمتحني ف اي وقت
لكن يفضل بعد تالتة ان شاء الله
و التكاليف هتكون الكتب الدراسية اثناء المذاكرة
و باقي التكاليف مع الامتحانات

Gehad sror

انا اولى طب النظام الجديد وخلصت يوم ١٥-٧ اللي فات دا وعايزة ابدأ في usmle ابدأ اذاكرلها ازاي ف الاجازة؟ازاي اقسم بين كل المواد بتاعتها؟ و في الدراسة هوفق مابين مذاكرة usmle و مذاكرة الكلية ؟ وجزء الorgan systems دا بالظبط عبارة عن ايه؟ عشان مش عارفة ايه الكتب اللي ممكن تتذاكر له هل دا من حيث الاناتومي ولا هستولوجي ولا باثولوجي ولا فسيولوجي ولا لأ ؟مع العلم ان السنة دي خدت خلفية عن كل مواد step 1 فهبقى مستوعبة ان شاء الله .

أعلى