كل ما تحتاج معرفته عن التظلمات فى التكليف

MaHmOuD MyStErO

Administrator
طاقم الإدارة
Team Member
السلام عليكم ، بعد ظهور نتيجة تكليف الأطباء 2018 ، و ان شاء الله يكون كل واحد نصيبه كويس و يرتاح فـ المكان اللى هيروحه ..
بس لازم تبقى عارف ان فيه حاجة اسمها تظلمات :

التظلمات ٥ انواع:-
  • تظلم سماح المجموع
  • تظلم الطبيبة المتزوجة
  • تظلم الطبيبة غير المتزوجة لدواعى أمنية
  • تظلم الحالة الصحية للطبيب المكلف
  • تظلم الطبيب المكلف العائل الوحيد لأسرته ومرض أحد الوالدين

١) (( تظلم سماح المجموع )) :
يعني انك تقدم علي الإدارات اللي لسه لم يكتمل بها عدد الأطباء اللي طلبتهم في احتياجات الحركة و اتكتب جنبها فى النتيجة (لم تكتمل) ومجموعك يجيبها أو أعلي منها عشان لو فاضل فيها ٣ أماكن و اتقدم لها ٥ أطباء مثلا في التكليف هتاخد أعلي ٣ مجاميع منهم و يبقي مجموع أقل واحد من التلاتة دول هو الحد الأدني بتاعها و يتكتب جنبها بالنتيجة و تبقي كده اكتملت

التقدم علي تظلم سماح المجموع بيكون على النت من خلال موقع الوزارة فقط و مش هاتروحوا ادارة التكليف.

* فيه قاعدة تبع تظلم سماح المجموع بتنص على الآتى:
من لم يتقدم بالحركة أو سجل اعفائة من التكليف ويرغب فى التكليف علية التقدم تحت بند سماح المجموع فى ضوء الاماكن الشاغرة + اصول الاوراق و التقدم الي الادارة العامة لشئون التكليف .

يعنى اللى ماسجلش فى الحركة الاساسية او فاته التسجيل لأى ظرف او كان لغى تكليفه و رجع فى كلامه ، يقدر يسجل فى تظلمات نفس الحركة بس مش هايبقى مفتوح له إلا الأماكن الشاغرة اللي لم تكتمل فقط

لو #سجل_بياناته اسمه هينزل عادي في التظلمات و هيقدم تظلم سماح مجموع ع النت فقط.

لو #مسجلش_بيانته فيه خانة علي الموقع لتسجيل البيانات لمن لم يسبق له تسجيلها في فترة تسجيل البيانات أو الرغبات و هيروح يقدم أصول الأوراق بتاعته فى ادارة التكليف بنفسه و هى شهادة التخرج المؤقتة و الامتياز و الميلاد و صورة البطاقة الشخصية و ترخيص المزاولة.


٢) ((تظلم الطبيبة المتزوجة)) :
# لو سجلت بيانتها و رغباتها بمتزوجة هتقدم ع التظلم ع الموقع.
# لو كتبت الكتاب بعد ما سجلت رغباتها بآنسة و طلعت النتيجة على إدارة هى مش عايزاها ، بتسجل التظلم تحت بند المتزوجات و تسجل رقم قسيمة الزواج على موقع الوزارة
و تروح ادارة التكليف و تقدم طلب مكتوب و تقدم معاه أصل قسيمة الزواج و صورة البطاقة الشخصية و دا لما يتقبل هترجع على الإدارة اللى هى حددتها فى طلب التظلم

*المتزوجات لهم الرغبة الأولي و هتبقي خارج الاحتياجات (مش هتتحسب من احتياجات الإدارة اللي هتروح لها و هتبقي عدد زيادة عليهم) #ماعدا طلب نقلها من ادارة لادارة (سواء الإدارة التانية كانت طالبة صفر في الاحتياجات أو لأ) هتقدم طلب لمدير المديرية و هو يا يوافق يا يرفض عشان ده شأن داخلي للمديريات.


٣) (( تظلم الحالة الصحية للطبيب المكلف ))
يعنى لو طبيب مريض بيسجل تظلم على موقع الوزارة بأقرب إدارة لمحل سكنه و هيطلع له استمارة يطبعها من على الموقع ، دى استمارة قومسيون طبى يطبعها و يروح بنفسه ادارة التكليف و يختمها و يمضيها و بعدين يروح يكشف فى القومسيون الطبى فى الحى السادس فى مدينة نصر و هما اللي هيحددوا قبول أو رفض التظلم ولو اتقبل بيرجع لأقرب ادارة لمحل إقامته حتي لو مكتملة.


٤) (( تظلم الطبيبة غير المتزوجة لدواعي أمنية )) :
و دا تظلم خاص بالبنات فقط أي بنت جات لها إدارة خارج محافظة سكنها ، بتسجل تظلم أمنى على موقع الوزارة بمديرية محافظة سكنها و بس.
و لما يتقبل بتروح تستلم فى المديرية و المديرية هى اللي توزعها على حسب احتياجاتها على إدارة تبعها و بيقبلوا التظلم ده لكل البنات.
فى حالة تغير عنوان السكن يتم تقديم صورة البطاقة + استمارة التظلم وتقديمها لإدارة التكليف في القاهرة.


٥) (( العائل الوحيد لأسرته ومرض أحد الوالدين )) :
التظلم اسمه كده و هيتم التقديم عليه علي الموقع للي جاله تكليفه في مديرية خارج محافظة سكنه و هيكتب في التظلم ع الموقع مديرية محافظة سكنه و يطبع استمارة التظلم و يروح بيها إدارة التكليف في القاهرة ومعاه الورق المطلوب ( صورة بطاقته الشخصية ، شهادة ميلاده ، شهادة قيد عائلى ، شهادة مرضية لأحد الوالدين من مستشفى تأمين أو عام أو طلبة أو جيش أو شرطة وتكون بختم النسر ومعتمدة من لجنه ثلاثية ) وأما يتقبل المديرية هتوزعه علي إداراتها.



الرد علي بعض استفسارتكم في الملحوظات دي:

**ملحوظة هامة**
التظلمات دي مسموح بيها في فترة التظلمات فقط #ماعدا النقل مسموح به خلال سنة التكليف و فى أى وقت لــ الطبيبة المتزوجة من أى مكان لأى مكان آخر حسب محل اقامة الزوج ، طلب نقل الطبيب المريض من أى مكان إلى مديرية محل إقامته وهي هتوزعه علي أقرب إدارة لمحل سكنه حتي لو مكتملة.

أما النقل من منطقة نائية إلى منطقة مركزية (محل الإقامة أو محافظة تم ترشيح الطبيب لنيابة بها) فـ بيتوافق عليه بعد قضاء الطبيب عام عمل فعلى فى المنطقة النائية (12 شهر ) و لا يجوز رفضه فى حالة اتمام الطبيب 12 شهر عمل فعلى بالمنطقة النائية.

**ملحوظة هامة**
اللي هيقدم علي تظلم يستلم عادي لغاية النتيجة ما تظهر و يستفيد من مرتبه و أما نتيجته تطلع لازم ينفذ قرار التظلم مش هينفع يرجع لإدارته اللي كان فيها قبل التظلم لأن طلع له قرار تكليف جديد.

*ملحوظة هامة**
محدش ينفع يقدم علي أكتر من تظلم ، هو تظلم واحد عشان كده اختاروا التظلم الأضمن انه يتقبل.

**ملحوظه هامة**
كل التظلمات هتتم بشكل الكتروني علي الموقع #ماعدا تظلم الحالة الصحية للطبيب المكلف ، تظلم العائل الوحيد لأسرته ومرض أحد الوالدين ، تظلم الطبيبة المتزوجة اللي كتبت الكتاب بعد نتيجة التكليف ، الطبيبة غير المتزوجة اللي غيرت محل اقامتها وهتقدم ع التظلم الأمني هما دول بس اللي هيضطروا يروحوا يكملوا اجراءات تظلمهم في إدارة التكليف.

**ملحوظة هامة**
هي إدارة تكليف واحدة بس و عنوانها في القاهرة محطة سعد زغلول ٢٢ ش الفلكي جنب الوزارة.

**ملحوظة هامة**
اللي هينقل من ادارة لادارة (سواء الإدارة التانية كانت طالبة صفر في الاحتياجات أو لأ) هيقدم طلب لمدير المديرية و هو يا يوافق يا يرفض عشان ده شأن داخلي للمديريات.

*ملحوظة هامة**
النقل من تكليف جهة خارجية لجهة خارجية أخري هيبقي للأماكن الشاغرة فقط ببند سماح المجموع.

**ملحوظة هامة**
#الجهات_الخارجية اللي مكمل فيها بس عايز يروح جهه خارجية تانية.. يقدر يقدم علي التظلم ده بس (بند سماح مجموع للأماكن الشاغرة)

#الجهات_الخارجية اللي هيرجعوا منها للصحة يقدروا يقدموا علي التظلمات كلها تحت اى بند والافضل يقدموا تحت بند الرجوع من جهة خارجية ويختاروا ادارة مجموعهم يجيبها

- لو هتقدم علي أماكن شاغرة هيبقي بالبند الأول بند سماح المجموع وتكتب عدد رغبات براحتك.
- لو بنت \ ولد هيقدم علي مكان مكتمل ومجموعه يجيبها يكتبها و هتجيله بغض النظر عن عدد اللي مقدمين معاه.
- لو متزوجة الرغبة الأولي هتجيلها بغض النظر المكان مكتمل أو لأ.
- لو بنت و مجموعها ميسمحش انها تروح إدارة محافظة سكنها هتقدم طلب ورقي في إدارة التكليف لرجوعها عليها ((لكن لو كان لسه فيه إدارات لم تكتمل في محافظة سكنها هترجع علي المديرية و هي توزعها علي الأماكن الشاغرة في إداراتها))
- لو ولد و مفيش ادارة فى مديريته مجموعه يجيبها .. من حقه يقدم تظلم صحى .. أو عائل وحيد لأسرة + مرض أحد الوالدين .. لو مفيش يبقي هيختار إدارة فى محافظة مجاورة مجموعه يجيبها أو يقدم علي أماكن شاغرة.

#اللي_استلم وملحقش يعدل تكليفه ع النت في فترة التظلمات هيقدم طلب ورقي في إدارة التكليف وهيرجع بالقواعد دي :

7ـ التكليف للجهات الخارجية يكون مباشر على الجهة الخارجية والتكليف على الجهة الخارجية لقضاء فترة التكليف ويمكن للطبيب العودة الى وزارة الصحة فى اى وقت بناء على رغبته حسب الاتــــــى : ـ

أـ فى حالة العودة من الجهة الخارجية فى خلال السنة الاولى يتم توزيعه على وحدات الرعـــــاية الاساسية طبقا لمجموعه فى نفس حركة تكليفه بغض النظر عن الاماكن الشاغرة 0

ب ـ فى حالة العودة بعد العام الاول يتم توزيعه عل المديرية التى يرغب بها .

ج ـ فى حالة العودة الى وحدات وزارة الصحة من الجهة الخارجية بعد العام الاول وقدم الطبيب

ما يثبت انه قام بالتسجيل للدراسات العليا فى احد التخصصات الطبية المدرجة فى حركــــة

التنسيق يتم الحاقه باحد المستشفيات لاستكمال النيابة فى نفس التخصص الذى سجل بـــه

وذلك طبقا لسماح مجموعه فى اخر حركة نيابات قبل عودته الى وحدات وزارة الصحــــة .

د ـ فى حالة عدم التسجيل للدراسات العليا يتم الحاقه بالرعاية الاساسية والحاقه باقرب حركة نيابات .
 



قد يهمك ايضاً !

أعلى