
Diaa Hamdi
New member
أول قاعدة ..
ودي قاعدة عامة للاستفادة من أي مجلس علم ..ھي (التحلي بآداب طلب العلم(
مش مقبول أبدا لأي سبب أن الأستاذ واقف علي رجلیھ وانت بتتكلم مع زمیلك! حتى لو كنت بتسألھ. .اسال الدكتور احسن
....
تاني حاجة. .
الناس الجدیدة بالذات .. (أصبر علي نفسك )..أنت طالع من الكلیة بكم معلومة غیر مرتبة ..ومع خبرة
تساوي صفر ...أصبر علي نفسك لما تشوف حالة واتنین وعشره وبعد كده أبدا أسأل (أول العلم الصمت )
تالت حاجة. .
الحالات اللي بتتعرض. .دي حالات حقیقیة ...حالات بتابع مع الدكتور بقالھا سنین وفي حالات جدیدة .ھدف الدكتور
الأول أنھ یخدم ویفید الناس دي ..أو زي ما بیقول علي المرضي دایما ..دول أھالینا. .الناس دي مبتخادتش فلوس
علشان حضرتك تشوفھا زي ما أنت متعود في الكورسات. .لأ دول ناس أصحاب مرض فعلا ..فعیب أوي تضحك
أو تتریق علي حد منھم
...
رابع حاجة..
أھم قاعدة علشان تستفید من استاذك. .انك تعرف أنھ عنده حاجة غیر اللي عندك انت محتاجھا. .وأنك مھیأ نفسیا
تشوف حاجة غیر اللي انت متعود علیھ .لكن لو أنت شایف انك تمام اوى یبقي جاي تحضر لیھ ؟ وعمرك ما ھتتعلم
....
خامس حاجة. .
في حجات تانیة لازم تتعلمھا علشان تبقي دكتور غیر الطب!
وأن مش كل الناس تنفع تبقي دكاتره..
لازم أولا تبقي انسان ..وتبقي عاقل أو (حكیم )ومینفعش یبقي عقلك محدود (متحجر علي حاجة معینھ )غیر
الخصائص النفسیة ..وأنك تقدر تفھم شخصیة اللي قدامك ولما تحضر شویة ھتشوف النفسیة داخلھ قد إیھ في الباطنة
....
سادس حاجة..
. .التعلیم بالحالات. ..كل حالة بتاخد منھا معلومة ..حتي ساعات یبقي في الحالة كذا معلومة
..وھو ده منھج العلماء فعلا ...أما لو ھو عاوز یستعرض علمھ ..أه ھتبقي قاعد منبھر بس في الآخر مش ھتطلع بفایدة. .علشان
كده. .أتعلم متسألش عن حاجة مش موجودة ..كل حاجة ھتیجي في وقتھا (أصبر علي نفسك بس(
...
سابع حاجة
لما تحضر شویة ھتعرف أن الطب حاجة تانیة خالص غیر اللى انت متخیلة. .في حجات لو اتقالت لك دلوقتي ممكن
عقلك یشت منھج الدكتور انھ عاوز ینقلك بالراحة من الطب الكلاسیكي اللي انت عارفھ للطب الحقیقي اللي
بیتمارس فعلا ..فاھدي وسیب نفسك ..وواحدة واحدة ھتفھم. .
د حافظ بیقول (ده مفیش حاجة زي الكتب أصلا !)بكره تفھم الكلمة دي
..
تامن حاجة..
أنت مش عارف یعني إیھ استاذ قاعد یدیلك خبرتھ علي طبق من دھب..بكره ھتعرف قیمة الكلام ده..
لما تشوف الحكمة في التعامل مع المرضي ھتعرف قد إیھ الأطباء (الحكماء ) نادرین جدا ..وأن غالب الممارسة
الطبیة في مصر ملیانھ رعونھ وقلة عقل...
تاسع حاجة..
لما الدكتور بیقولك قول رأیك ..ھو مقتنع تماما انك لسھ مش أھل للفتوى. .بس عاوز یسمع ھتقول إیھ ویصحح لك
..وواحدة واحدة یبدأ تفكیرك وعقلك یترتب ...وتبقي مؤتمن علي صحة الناس..
فلما تقول رأیك لازم تبقي مقتنع تماما انھ ممكن یكون غلط ...ولو فرضا الدكتور حاول یقنعك أن رأیك غلط وانت
مقتنعتش. ..یبقي على الأقل أقنع نفسك أن رأیك ده غلط وأنك محتاج تعرف السبب لسھ ..لكن أنك تعتقد أن رأي
الدكتور ھو اللي غلط ..یبقي صدقني عمرك ما ھتتعلم.
..
آخر حاجة
العلم ثلاثة أشبار. .فمن دخل في الشبر الأول تكبر ومن دخل في
الشبر الثاني تواضع. .ومن دخل في الشبر الثالث علم أنھ لا یعلم
ودي قاعدة عامة للاستفادة من أي مجلس علم ..ھي (التحلي بآداب طلب العلم(
مش مقبول أبدا لأي سبب أن الأستاذ واقف علي رجلیھ وانت بتتكلم مع زمیلك! حتى لو كنت بتسألھ. .اسال الدكتور احسن
....
تاني حاجة. .
الناس الجدیدة بالذات .. (أصبر علي نفسك )..أنت طالع من الكلیة بكم معلومة غیر مرتبة ..ومع خبرة
تساوي صفر ...أصبر علي نفسك لما تشوف حالة واتنین وعشره وبعد كده أبدا أسأل (أول العلم الصمت )
تالت حاجة. .
الحالات اللي بتتعرض. .دي حالات حقیقیة ...حالات بتابع مع الدكتور بقالھا سنین وفي حالات جدیدة .ھدف الدكتور
الأول أنھ یخدم ویفید الناس دي ..أو زي ما بیقول علي المرضي دایما ..دول أھالینا. .الناس دي مبتخادتش فلوس
علشان حضرتك تشوفھا زي ما أنت متعود في الكورسات. .لأ دول ناس أصحاب مرض فعلا ..فعیب أوي تضحك
أو تتریق علي حد منھم
...
رابع حاجة..
أھم قاعدة علشان تستفید من استاذك. .انك تعرف أنھ عنده حاجة غیر اللي عندك انت محتاجھا. .وأنك مھیأ نفسیا
تشوف حاجة غیر اللي انت متعود علیھ .لكن لو أنت شایف انك تمام اوى یبقي جاي تحضر لیھ ؟ وعمرك ما ھتتعلم
....
خامس حاجة. .
في حجات تانیة لازم تتعلمھا علشان تبقي دكتور غیر الطب!
وأن مش كل الناس تنفع تبقي دكاتره..
لازم أولا تبقي انسان ..وتبقي عاقل أو (حكیم )ومینفعش یبقي عقلك محدود (متحجر علي حاجة معینھ )غیر
الخصائص النفسیة ..وأنك تقدر تفھم شخصیة اللي قدامك ولما تحضر شویة ھتشوف النفسیة داخلھ قد إیھ في الباطنة
....
سادس حاجة..
. .التعلیم بالحالات. ..كل حالة بتاخد منھا معلومة ..حتي ساعات یبقي في الحالة كذا معلومة
..وھو ده منھج العلماء فعلا ...أما لو ھو عاوز یستعرض علمھ ..أه ھتبقي قاعد منبھر بس في الآخر مش ھتطلع بفایدة. .علشان
كده. .أتعلم متسألش عن حاجة مش موجودة ..كل حاجة ھتیجي في وقتھا (أصبر علي نفسك بس(
...
سابع حاجة
لما تحضر شویة ھتعرف أن الطب حاجة تانیة خالص غیر اللى انت متخیلة. .في حجات لو اتقالت لك دلوقتي ممكن
عقلك یشت منھج الدكتور انھ عاوز ینقلك بالراحة من الطب الكلاسیكي اللي انت عارفھ للطب الحقیقي اللي
بیتمارس فعلا ..فاھدي وسیب نفسك ..وواحدة واحدة ھتفھم. .
د حافظ بیقول (ده مفیش حاجة زي الكتب أصلا !)بكره تفھم الكلمة دي
..
تامن حاجة..
أنت مش عارف یعني إیھ استاذ قاعد یدیلك خبرتھ علي طبق من دھب..بكره ھتعرف قیمة الكلام ده..
لما تشوف الحكمة في التعامل مع المرضي ھتعرف قد إیھ الأطباء (الحكماء ) نادرین جدا ..وأن غالب الممارسة
الطبیة في مصر ملیانھ رعونھ وقلة عقل...
تاسع حاجة..
لما الدكتور بیقولك قول رأیك ..ھو مقتنع تماما انك لسھ مش أھل للفتوى. .بس عاوز یسمع ھتقول إیھ ویصحح لك
..وواحدة واحدة یبدأ تفكیرك وعقلك یترتب ...وتبقي مؤتمن علي صحة الناس..
فلما تقول رأیك لازم تبقي مقتنع تماما انھ ممكن یكون غلط ...ولو فرضا الدكتور حاول یقنعك أن رأیك غلط وانت
مقتنعتش. ..یبقي على الأقل أقنع نفسك أن رأیك ده غلط وأنك محتاج تعرف السبب لسھ ..لكن أنك تعتقد أن رأي
الدكتور ھو اللي غلط ..یبقي صدقني عمرك ما ھتتعلم.
..
آخر حاجة
العلم ثلاثة أشبار. .فمن دخل في الشبر الأول تكبر ومن دخل في
الشبر الثاني تواضع. .ومن دخل في الشبر الثالث علم أنھ لا یعلم