Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

Many

لو سمحت انا مسجلة تفرغ للدراسة مدته سنه وخمس شهور لظروف تاخري بتقديم اجازة التفرغ والماجستير بياخد حوالي اربع سنين ؛ هل المفروض اني اقضي ٨ سنين خدمة بعد حصولي على الماجستير ولا من تاريخ رجوعي للعمل بعد السنة والخمس شهور اللي الوزارة محدداهم ؟وهل عند عدم تنفيذ مدة الخدمة اللي هيه ٨ سنين بدفع اللي الوزارة دفعتهولي خلال السنة والخمس شهور بس و استقيل ولا ممكن ادفعهم واخد اجازة بدون مرتب؟ وشكرا

الحل
لو سمحت انا مسجلة تفرغ للدراسة مدته سنه وخمس شهور لظروف تاخري بتقديم اجازة التفرغ والماجستير بياخد حوالي اربع سنين ؛ هل المفروض اني اقضي ٨ سنين خدمة بعد حصولي على الماجستير ولا من تاريخ رجوعي للعمل بعد السنة والخمس شهور اللي الوزارة محدداهم ؟وهل عند عدم تنفيذ مدة الخدمة اللي هيه ٨ سنين بدفع اللي الوزارة دفعتهولي خلال السنة والخمس شهور بس و استقيل ولا ممكن ادفعهم واخد اجازة بدون مرتب؟ وشكرا
بنقضى ضعف مدة التفرغ فقط او رد جميع المبالغ النقدية التى حصلنا عليها فى التفرغ

اسف استفسار حضرتك مش واضح بالنسبة لى ..!؟
حضرتك تقصدى ايه بـ 8 سنين خدمة ؟؟

اسف استفسار حضرتك مش واضح بالنسبة لى ..!؟
حضرتك تقصدى ايه بـ 8 سنين خدمة ؟؟
انا مضيت على تعهد بقضاء ضعف مدة دراستي خدمة في وزارة الصحة ؟يعني لو الدراسة اخدت اربع سنين ،انا مفروض اقضي خدمة في الوزارة مدة ٨سنين مش كده حسب البند رقم٨ في التعهد المرفق Screenshot_2018-07-02-18-19-21-420.jpeg

التعديل الأخير:
انا مضيت على تعهد بقضاء ضعف مدة دراستي خدمة في وزارة الصحة ؟يعني لو الدراسة اخدت اربع سنين ،انا مفروض اقضي خدمة في الوزارة مدة ٨سنين مش كده حسب البند رقم٨ في التعهد المرفق مشاهدة المرفق 595

اها تمام فهمت استفسار حضرتك
لكن المقصود بالبند دة فترة التفرغ فقط ان شاء الله مش مدة الدراسة كلها
يعنى مع حضرتك مثلا سنة و خمس شهور تفرغ للماجستير يقابلهم سنتين مثلا او 3 سنين مش اكتر
و بيتحسبوا من تاريخ العودة للعمل بعد التفرغ

** و وجهة نظر شخصية متواضعة ممكن اكون مخطىء فيها... ان لو حضرتك كنتى بتفكرى فى الاستقالة يبقى كان من بدرى قبل البهدلة دى كلها ..
لان بعد ما حضرتك تخلصى الماستر و ترقى ان شاء الله الامور هتكون اهدى بكتير و هيكون لحضرتك وضعك.. غير الطبيب المقيم

بالتوفيق ان شاء الله

بنقضى ضعف مدة التفرغ فقط او رد جميع المبالغ النقدية التى حصلنا عليها فى التفرغ

عودة
أعلى